Amandel en pompoen brood

zondag, september 27, 2015


Ondanks dat ik een groot broodliefhebber ben, eet ik het eigenlijk bijna nooit. Sowieso niet als ontbijt, omdat ik dat te zwaar op de maag vind liggen. Maar zo nu en dan vind ik het heerlijk om in het weekend mijn eigen brood te maken. Ik vind het echt genieten; mijn eigen brood belegd met gezonde en vegetarische spreads en boters, een kopje thee en verse jus d'orange.

Dit amandel-pompoen brood is precies de juiste hoeveelheid brood voor mij, en soms eet ik een plak in combinatie met kokos yoghurt en vers fruit. Of ik neem het als lunch in combinatie met een salade. Het brood zelf heeft niet echt een topping nodig, het is al vrij zoet van zichzelf.

In plaats van gewone bloem, vraagt dit recept om amandelmeel. Dit is gemaakt van geblancheerde amandelen. Amandelmeel is een sterke antioxidant die helpt bij het beschermen van je cellen tegen schadelijke vrije radicalen. Het is ook een goede bron van vitamine E.

Daarnaast vraagt dit recept ook om wijnsteenbakpoeder in plaats van reguliere bakpoeder. Zowel amandelmeel als wijnsteenbakpoeder zijn verkrijgbaar bij de biologische supermarkt.

Ik bakte dit brood in een bakvorm met een doorsnee van 25 centimeter.


Ingrediënten
  • 200 gram pompoen
  • 6 eieren
  • 3 eetlepels gesmolten kokosolie
  • 4 eetlepels agave siroop
  • 2 theelepels vanille poeder, puur en ongezoet
  • 240 gram amandelmeel
  • 2 theelepels wijnsteenbakpoeder
  • 2 eetlepels lijnzaad
  • 2 theelepels kaneel
  • 0,10 theelepel zout

Verwarm de oven voor op 180C.

Snijd de pompoen in kleine stukjes. Voeg beetje bij beetje gesmolten kokosolie erbij en rooster ze gedurende 30 tot 40 minuten. Wanneer het klaar is, prak de pompoen.

Voeg de gepureerde pompoen, eieren, agave siroop, vanille poeder, en twee eetlepels kokosolie in een blender, en meng tot een gladde massa. Giet het vervolgens in een grote kom, en voeg er het lijnzaad, amandelmeel, wijnsteenbakpoeder, zout en kaneel aan toe en roer goed.

Vet de bakvorm in met de resterende gesmolten kokosolie in en giet er het pompoenbeslag in. Doe de bakvorm in de oven en bak gedurende 45 minuten.

© Geïnspireerd op het recept van Rens Kroes uit haar kookboek Power Food.

You Might Also Like

0 reacties

Populaire posts

BlogSociety